Co jsou triglyceridy?

Neutrální tuky jsou ve správném míře důležité pro vaše tělo.

Triglyceridy jsou zásobami energie pro tělo, jsou považovány za přírodní tuky, které jsou získávány z potravin. Hodnota je závislá nejen na dietě a cvičení, ale roli hraje i dědičná predispozice.

Co jsou triglyceridy?

Triglyceridy jsou tzv. Neutrální tuky, které slouží tělu jako zásoby energie. Tyto rezervy mohou být získány přímo z potravy nebo z jiných látek v těle. Všeobecně platí, že pověst tuků plní ve vašem těle klíčové funkce - pokud jich není příliš mnoho.

Na čem závisí vaše hladina triglyceridů?

Hladina triglyceridů závisí na výživě, bazální metabolické rychlosti ( klidová spotřeba energie ve vašem organismu ) a také na genetické predispozici. Triglyceridy jsou důležitým zdrojem energie, 1g tuku má dvakrát více energie než bílkoviny a sacharidy. Pokud jste poměrně bohatí na tuk a máte vysokou rychlost metabolismu, hodně pohybu a dostatek svalové hmoty, pak vaše hladina triglyceridů může být skutečně nízké. S nedostakem pohybu, dietou a s vysokým obsahem tuku je však hladina triglyceridů obvykle vysoká.

Jak již bylo zmíněno, vaše hodnoty závisí také na dědičné predispozici. I přes vědomou dietu a mnoho cvičení, může být úroveň zvýšena. Z tohoto důvodu je vhodné pravidelně kontrolovat hladiny triglyceridů.

Kdo je zvláště postižen nedostatkem triglyceridů nebo nadměrným zásobováním triglyceridy?

Nedostatek triglyceridů je vzácný, ale může se vyskytnout. Možné příčiny jsou dieta se sníženým obsahem tuku nebo dokonce dieta bez tuku, podvýživa, anorexie a bulimie. Navíc může být v důsledku střevních onemocnění narušena absorpce - tj. Příjem triglyceridů v těle. Stejně tak poškození jater nebo onemocnění může zabránit tvorbě triglyceridů v organismu.

Častěji jsou však zvýšené hladiny triglyceridů. To může být zase způsobeno genetickou predispozicí, ale také častější konzumací alkoholu, užíváním některých léků, nemocí, jako je diabetes nebo metabolický syndrom a samozřejmě vaší stravou. Je-li v nabídce mnoho potravin s vysokým obsahem tuku, je zvýšení triglyceridů logickým a častým důsledkem.

Jaké jsou důsledky nedostatku triglyceridů a nadprodukce triglyceridů?

I když je nedostatek triglyceridů méně častý, může být devastující. Vaše tělo potřebuje triglyceridy pro ochranu a skladování, působí jako izolace pro orgány, polstrují kůži a udržují konstatní tělesnou teplotu. Kromě toho se používají jako stavební kameny pro buněčné membrány, důležitý nosič látek.

Pokud je konstantní nedostatek a nejsou k dispozici žádné zásoby triglyceridů, jako je tomu u anorexie, získává se energie z jiných tkání. Výsledkem je ztráta svalů a poškození kostí, kůže a vlasů.

Nadbytek triglyceridů může na druhé straně vést k obezitě. Kromě toho mohou neutrální tuky naložit nádoby a nechat je v těchto ložiscích, což zabraňuje průtoku krve a okysličování menších cév. Triglyceridy mohou také stresovat slinivku břišní. Vysoké hladiny triglyceridů dokonce způsobují pankreatitidu - zánět slinivky břišní.

Fotolia_109624248_L

Jaké jsou příznaky nedostatku triglyceridů?

Vzhledem k tomu, že triglyceridy jsou tuky, často dochází k nedostatku nejprve ve vzhledu pokožky. Kůže se stává suchá a popraskaná, může svědět. Důvodem je ztráta přirozené ochrany. Protože nedostatek se v podstatě vyskytuje pouze v extrémních dietách nebo poruchách příjmu potravy, výrazným úbytkem hmotnosti je obvykle vidět na první pohled. Mezi další příznaky patří:

  • Ztráta tělesného tuku a svalové tkáně
  • Předčasné a zrychlené vrásky
  • Změny na vlasech a nehtech - suché, lámavé vlasy, vypadávání vlasů a křehké nehty
  • Bolesti kloubů
  • Obecná neschopnost, snížená energie, malátnost
  • Zvýšená náchylnost k ekzémům, zánětlivým kožním onemocněním a infekcím

Jaké jsou příznaky nadměrného zásobování triglyceridy?

Triglyceridy mohou produkovat usazeniny v krevních cévách, cirkulaci, zásobování, vysoký krevní tlak je často prvním příznakem. Příznaky nadměrného podávání triglyceridů zahrnují:

  • Brnění a necitlivost v prstech
  • Bolesti kloubů
  • Nadváha
  • Vysoký krevní tlak
  • Sekundární onemocnění, jako je diabetes, zánět slinivky břišní a dna
  • Koronární srdeční onemonění

Kde jsou triglyceridy zahrnuty?

Triglyceridy se nacházejí hlavně v potravinách s vysokým obsahem tuku, zejména živočišných produktech. Patří mezi ně:

  • Tučné maso a tuky
  • Mastný sýr, máslo, sádlo a kokosový olej
  • Hluboké smažené a hranolky
  • Sladkosti a pomazánky, jako je ořechový nugátový krém, mléčné krémy a čokoládové tyčinky
  • Rychlé občerstvení 

Jaký účinek a vedlejší účinek mají triglyceridy?

Na jedné straně jsou triglyceridy potřebné k vybudování vlastní ochrany těla, tkáně a zásob - na druhé straně mohou způsobit nadměrné poškození. Rovnováha je velmi důležitá pro zdraví. O účinku a vedlejším efektu tak rozhoduje především množství.

Jaké jsou účinky triglyceridů na vás?

Triglyceridy udržují a ochraňují pokožku, udržují ji vláčnou, poskytují bariéru proti chladu, regulují rovnováhu vlhkosti a chrání ji před patogeny. Kromě toho působí jako mechanická ochrana - druh polštáře - proti otřesům a otřesům v okolí orgánů.

Kromě toho jsou triglyceridy potřebné jako stavební kameny buněčných membrán a nosičů, takže také ovlivňují metabolismus, regeneraci a růst.

Jaké vedlejší účinky na vás mají triglyceridy?

Vedlejší účinky triglyceridů vznikají pouze tehdy, když je přebytek. Patří mezi ně již zmiňovaná ložiska v cévách, sekundární onemocnění a obezita. Bohužel, zvýšení hladin triglyceridů je často dlouho ponecháno bez povšimnutí.

Velmi užitečné je provádět pravidelné vyšetření hladin triglyceridů lékařem. Výsledky vyšetření poskytují informace o tom, zda je změna nutná ke snížení hladin triglyceridů.

Kolik triglyceridů tělo potřebuje?

Podle doporučení DGE by 30% denního příjmu potravy mělo tvořit tuky. Přesný, speciální denní požadavek na triglyceridy neexistuje podle německé společnosti pro zdraví.

Co znamenají hladiny triglyceridů?

S počtem krve vyšším než 1000 miligramů na deciliter je riziko zánětu slinivky břišní značně zvýšené. Již od 150 miligramů na deciliter je hodnota krve hraniční -vysoká.

Jaká opatření jsou však nezbytná pro dosažení zdravé úrovně, může rozhodnout pouze lékař.

Které zdroje triglyceridů jsou zdravé?

Udržení rovnováhy množství triglyceridů často není snadný úkol ani v dnešní moderní výživě. Není však nemožné stravovat se zdravými potravinami s vysokým obsahem tuku. Patří mezi ně:

  • Vysoce tučné ryby a mořské plody
  • Rostlinné oleje a tuky
  • Ořechy a semena 
  • Zelenina

Vegetariánská strava je často prospěšná pro hladinu triglyceridů, ale velmi užitečné je i omezení spotřeby živočišných produktů.